KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

      
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
   1995/június
KRÓNIKA
• Molnár Gál Péter: Ginger Rogers (1911-1995)

• Spiró György: A bűn színpada Égi manna
AMERIKAI FÜGGETLENEK
• Varga Balázs: Godard és a Coca-Cola gyermekei Az amerikai függetlenek

• Almási Miklós: Hozott anyagból dolgozunk A „remake”
• Fáber András: Egy vagány Szűz Jeanne d’Arc színeváltozása
• Szilágyi Ákos: Levelek a Zónából Szergej Paradzsanov
1895–1995
• Péterffy Gabriella: Hét tenger ördöge Kertész Mihály kalandfilmjei
• Molnár Gál Péter: Az extra Artaud, a filmszínész
ANIMÁCIÓ
• Antal István: A tustoll-kamera Japán animáció
MAGYAR MŰHELY
• Tamás Amaryllis: Zseniális túlélők Beszélgetés Dettre Gáborral
• Ozsda Erika: Minden a kamera előtt Filmfőiskola
KÖNYV
• Györffy Miklós: Mester tanítványok nélkül Beszélgetések Szabó Istvánnal
KRITIKA
• Báron György: Szolgai Művek Elektra, avagy…
• Hirsch Tibor: Vízállásjelentés Rablóhal
• Molnár Gál Péter: Az antitalentum titka Ed Wood
LÁTTUK MÉG
• Hirsch Tibor: Mielőtt felkel a nap…
• Gelencsér Gábor: Eső előtt
• Takács Ferenc: Bárhol, bármit, bármikor…
• Ambrus Judit: Kisasszonyok
• Tamás Amaryllis: Egy igaz ügy
• Barotányi Zoltán: Streetfighter – Harc a végsőkig
• Mockler János: F. uss T. ovább W. ells

• Bíró Péter: A reklámzabálók éjszakája Reklám

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

Truffaut – Hitchcock

Kelecsényi László

François Truffaut vállalkozása, hogy Alfred Hitchcockkal beszélgetve feltárja a bűnügyi film mesterének műhelytitkait, ritka teljesítmény, titokfejtés, akárcsak Hitch minden egyes filmje. A beszélgetéssorozatból az derül ki, hogy a jó kriminek csupán egyetlen szabálya van, amit a műkedvelők és a nézőket lebecsülők folyton megszegnek: a közönséget nem szabad becsapni, be kell avatni őket, hogy annál inkább játszhasson idegeikkel a rendező.

Hitchcock filmjei nagyon egyszerűek, történetei két alapelemre egyszerűsíthetők: a Mac-Guffinre és a suspensere. Az előbbi egyszerű ürügy, kitérő ötlet, ami csak a szereplőknek fontos, az elbeszélőnek nem. (Ilyen például az atombomba a Forgószélben egy évvel Hirosima előtt! Vagy az a titok, amit az idős hölgy, Miss Froy egy dallamba kódolva visz magával a Londoni randeban.) Az utóbbi a narráció, az elbeszélő szerkezet drámaivá fokozása, aminek célja, hogy a néző teljesen a történetmondás részesévé legyen. Ez a feszültségteremtő szándék még az olyan filmekben is működik, ahol nincsen gyilkosság. A Végre egy jó házasság például vígjáték, viszont amikor egy fürdőszoba-jelenetbe Carole Lombard megborotválja Robert Montgomeryt, a nézőtéren ülők közül senki se szeretne a férfi helyében lenni.

A suspense alkalmazásához nem szükséges bűnügyi történet, Truffaut, a mester tisztelő tanítványa megmutatta, hogyan lehet egy szerelmi históriát elmesélni ezzel a módszerrel. A Bársonyos bőrben egyre fontosabb jelentéktelenségek sodorják a főhőst végzete felé. (Eléri-e Pierre Lachenay a lisszaboni gépet? Tud-e cobolyszínű harisnyát venni barátnőjének? Meg tud-e szabadulni ráakaszkodó vidéki ismerősétől? Eléri-e telefonon válófélben lévő feleségét, aki féltékenységében éppen őt készül lelőni?)

Ezt a könyvet legalább kétszer kell olvasni. Elsőre – mintha krimit tartanánk a kezünkben – gyorsan falva az oldalakat. Másodjára lassan, tollal a kézben, filmbarátok számára videó helyett igaz; Hitchcockot a moziban kell nézni, nem a könyvtárszobában.

 

 

TRUFFAUT: HITCHCOCK. MAGYAR FILMINTÉZET-PELIKÁN KIADÓ


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1996/10 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=375