KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

         
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Schubert Gusztáv: Cyd Charisse (1921-2008)
• N. N.: A Lorna csendje nyerte el az EP filmdíját
JAPÁN '68
• Vágvölgyi B. András: Erósz és mészárlás
• Stőhr Lóránt: A fantázia forradalma Oshima, Terayama, Wakamatsu
• Varró Attila: Pandemónium Mozi Art Theatre Guild
PAUL NEWMAN
• Takács Ferenc: A bilincs és a mosoly Paul Newman
CARPENTER
• Varga Zoltán: Szörnytársaságban John Carpenter műfajai
• Dargay Marcell: Miki egér és a minimalizmus Carpenter filmzenéi
VELENCE
• Schubert Gusztáv: A díjbirkózó szíve Velence
TRUFFAUT
• Ádám Péter: François Truffaut – 3. rész A férfi, aki szerette a mozit
EMBER JUDIT
• Fekete Ibolya: A legbetiltottabb Ember Judit
• Bikácsy Gergely: Újmagyar siralmak Ember Judit
TELEVÍZÓ
• Nánay Bence: A talkshow-paradoxon Késő esti beszélgetőműsorok Amerikában
FESZTIVÁL
• Klacsán Csaba: Helyben hagyva Moveast Nemzetközi Filmfesztivál
KRITIKA
• Kolozsi László: Szétfoszlik és elpereg Fövenyóra
• Báron György: Poppy és Scottie autóba ül Hajrá, boldogság!
• Barotányi Zoltán: Az ember, aki hol volt, hol nem volt A félelem hatalma; Hol az ördögben van Oszama bin Laden?
• Vajda Judit: Vétkesek közt cinkos Lorna csendje
• Tüske Zsuzsanna: Női kontroll Kaméleon
MOZI
• Nevelős Zoltán: Égető bizonyíték
• Schreiber András: Vicky Cristina Barcelona
• Kolozsi László: Érzékeny pont
• Parádi Orsolya: Kínzó együttlét
• Forgács Nóra Kinga: Good
• Varró Attila: A quantum csendje
• Tüske Zsuzsanna: Kínzó közelség
• Donáth Mirjam: Szikraváros
• Baski Sándor: Nói Albinói
• Vajda Judit: Csíkos pizsamás fiú
• Klág Dávid: Film Noir
• Sepsi László: Hazugságok hálója
• Csillag Márton: Csereüvegek
• Pápai Zsolt: Jack, Jack
DVD
• Varga Zoltán: David Cronenberg korai filmjei
• Alföldi Nóra: Holtak naplója
• Pápai Zsolt: Az őrület fészke
• Géczi Zoltán: A sógun szamurájai

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Kínzó együttlét

Parádi Orsolya

Gegenüber – német, 2007. Rendezte: Jan Bonny. Írta: Jan Bonny és Christina Ebelt. Kép: Bernhard Keller. Szereplők: Susanne Bormann (Denise), Matthias Brandt (Hoffmann), Wotan Wilke Möhring (Gleiwitz), Victoria Trauttmansdorff (Anne), Anna Brass (Marie). Gyártó: Heimatfilm / WDR. Forgalmazó: Anjou Lafayette. Feliratos. 100 perc.

 

Embert próbáló feladat végignézni a német elsőfilmes Jan Bonny „free style” drámáját, amely egy családon belüli erőszakról szóló újságcikk nyomán született. Mitől is válna örömforrássá a klausztrofób terekben zömmel hátulról kézikamerázott főszereplők szenvedése privát poklukban? Ez itt a könyörtelen naturalizmus, a színtelen panelvalóság, a látszatharmónia mögül elővicsorító házasságtorzó ideje.

Az ideálisnak tűnő pár, a rendőr Georg és a tanítónő Anne kettesben élnek. Egyetemista gyerekeik és gondoskodó szüleik látogatásai a vacsoraasztalnál a megszokott koreográfia szerint zajlanak, majd amikor becsukódik az ajtó, elszabadulnak az indulatok, és az egyik fél a földön heverve sztoikusan tűri a másik ütéseit és rúgásait. Családon belüli erőszak a javából, csak éppen az erőszaktevő személye nem egy mackós alkoholista férj, hanem egy brutális és önkontrollját vesztett vékonyka nő. Georg a kollégái által megbecsült, komoly, nyugodt és nem túl ambíciózus férfi, Anne-ban viszont forr elrontott élete, a be nem teljesült álmok, az izoláció okán érzett düh. Az erőszak megnyilvánulásai ijesztőek a gyéren megvilágított, egészen szűk lakásbelsőben, melyből nem jelenthet menekvést sem a földalatti játékterem repülőgépszimulátora, sem a kollegiális sörözés. Ahogy közeledik a karácsony, úgy telnek meg a jelenetek egyre sötétebb kilátástalansággal, a néző pedig kételyekkel. A témaválasztás indokolja, hogy a történet minden lehetséges értelemben a la nature kerüljön terítékre, ám a karakterek kidolgozása megkívánná a kiváltó okok ismertetését, a történet vége pedig a feloldást.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/12 57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9600