KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/március
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
NEOWESTERN
• Greff András: Új s új lovasok Western a XXI. században
• Klág Dávid: Fals bálványok Jesse James-filmek
• Varró Attila: Fakó horizont Elmore Leonard westernjei
• Nevelős Zoltán: Nyugaton a helyzet Ethan Coen–Joel Coen: Nem vénnek való vidék
OZU
• Karátson Gábor: A tengeri angolna íze Ozu esküvői
MAGYAR KRIMI
• Orosdy Dániel: Angyalföldről szeretettel Tűzvonalban
• Hungler Tímea: Krimiben tudós Beszélgetés Gigor Attilával
• Horváth Antal Balázs: A gravitáció ellenében Beszélgetés a Paráról
• Kolozsi László: A betyár és a becsület Beszélgetés Dobray Györggyel
TELEVÍZÓ
• Deák Dániel: Valóságblöff Pókerarc
FESZTIVÁL
• Báron György: Filmek a Selyemúton Bursa
• Szíjártó Imre: Így jönnek Elsőfilmesek Kelet-Közép-Európában 2.
KRITIKA
• Kovács Marcell: Azonosítás Gyilkos ígéretek – Eastern Promises
• Kovács Marcell: A primadonna és a kisded Nyugalom
• Báron György: Cabiria nappalai Majdnem szűz
• Barotányi Zoltán: A rémség és a szörnyeteg Ellenségem ellensége; A terror ügyvédje
• Győrffy Iván: A világbank elektromos szíve A nagy kiárusítás
MOZI
• Schreiber András: Vérző olaj
• Vajda Judit: Hallam Foe
• Győrffy Iván: Az utolsó óra
• Tüske Zsuzsanna: Juno
• Klág Dávid: Cloverfield
• Parádi Orsolya: Egy bébiszitter naplója
• Alföldi Nóra: A napkirálynő
• Kovács Gellért: A Spiderwick krónikák
• Forgács Nóra Kinga: Mindenképpen talán
• Varró Attila: Rambo 4.
DVD
• Csillag Márton: Balaton retró
• Klág Dávid: Hatalmas szív
• Szalóky Bálint: Nappali őrség
• Pápai Zsolt: Az alvilág királya

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Balaton retró

Csillag Márton

Balaton retró – magyar, 2007. Rendezte: Papp Gábor Zsigmond. Forgalmazó: Budapest Film. 82 perc.

 

Az emberi környezet legnagyobb szépsége, hogy lassú, de állandó változásban van, melyet a benne élők a folyamatosság miatt szinte észre sem vesznek, visszatekintve azonban egy konkrét időpontra minden kis eltérés szembetűnő. Az ilyen „szembesítésekre” különösen alkalmasak a családi filmfelvételek és archív híradók, illetve ismeretterjesztő kisfilmek, hiszen azoknak éppen az adott helyen, adott időben történtek részletgazdag dokumentálása a céljuk. Papp Gábor Zsigmond, a Budapest retró-filmek és egyéb szociográfiai igényű alkotások rendezője a vizuális emléknyomok sokaságából a családi felvételeket meghagyta a Filmmúzeum csatorna késő esti nézőinek, és kizárólag a megrendezett, rendelésre készült filmekből állította össze színes balatoni mozgóképeslapját. A főváros „szocialista virágkorát” bemutató korábbi munkákhoz hasonlóan ismét tematikus fejezetekre osztotta filmjét, hogy a magyar tenger átkosbeli napjait minél több aspektusból idézhesse fel. A Balatoni üdülők című fejezet a tó gazdasági potenciálját és annak fokozatos kiaknázását prezentálja, kiegészülve némi barkácsromantikával, a Balatoni táborok leginkább a népnevelésről és édesvízi agymosásról szól, a Balatoni turizmus egy új állatfaj, a valutával kitömött turista érkezéséről tudósít, a Balatoni sport szinte szürreálisan szép képekkel nyújt igazi kikapcsolódást, a Balatoni rendezvények pedig egy olyan kor emlékét őrzi, amikor a báli ruha alatt nem lapult mobiltelefon. Ha tetszik, tömény nosztalgia, de tekinthetjük kritikai múltidézésnek is – az elsődleges értékmentés mellett természetesen, hiszen ezek a felvételek talán örökre elvesznének, legalábbis ilyen jó minőségben nem kerülnének ennyi ember elé az alkotók közreműködése nélkül.

Papp Gábor Zsigmond ugyanakkor nem egyszerű krónikás vagy értékmentő, mert filmjei több szinten működnek. A primer élmény a néző részéről a csodálkozás és gyönyörködés, a környezet változásának felismerése; ezt követi a különböző filmrészletek stílusának és funkciójának elkülönítése, mely a kor jobb megértését segíti; végül felmerül a helyzet abszurditása: szépített igazságokból és óvatos hazugságokból akarjuk megismerni a múltat, miközben a jelennel sem vagyunk teljesen tisztában. A rendező film- és szövegválasztásával mindhárom fenti lehetőséget felkínálja a nézők számára, akik értelmi képességeiktől függően egyszerre nosztalgiázhatnak, analizálhatnak és részesülhetnek olyan szürreális élményben, mint annak idején kémiaórán, amikor az oktatófilmben azt mondta a narrátor: „a bauxitból timföldet nyernek” – és a képernyőt elöntötte az ipari báj. Ezt a hatást valamelyest csökkenti a két narrátor, Valló Péter és Máté Gábor teljesítménye, amikor egyes szövegeket kikarikíroznak, és nem hagynak teret a hangalámondás monoton romantikájának, ám ez a koncepció is érthető, hiszen a rendezőnek elsősorban nem az elemelés, hanem az értelmező emlékezés a célja.

Legyen bár nekünk a Balaton a Riviéra, vagy akár egy leharcolt pocsolya, ennek a filmnek ott a helye polcainkon, lehetőleg közvetlenül Egry József falon függő festménye alatt, hiszen a változás precíz bemutatása legalább olyan emlékezetes, mint a pillanat megörökítése.

Extrák: rendezői audiókommentár; képgaléria; kimaradt jelenetek; kisfilm az ötletes végefőcím készítéséről; előzetesek és két játék.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/03 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9365