KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

         
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1985/augusztus
• Szilágyi Ákos: A film elszakadása
• Schubert Gusztáv: Kis magyar vállalkozás Beszélgetés Erdős Pállal
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Tükörjátékok Cannes
• Zilahi Judit: „Nem a nevettetés nehéz” New York-i beszélgetés Woody Allennel
• Koltai Ágnes: A jövő ígérete Oberhausen

• Bikácsy Gergely: A halál legyőzése Cinématographe Lumière
• Lumière Louis: Kivonat a cinématographe első szabadalmából Cinématographe Lumière
• Lumière Auguste: Kivonat a cinématographe első szabadalmából Cinématographe Lumière
• Xantus János: Hiteles illúzió Cinématographe Lumière
• Esterházy Péter: Mi ez? mi van? mi legyen? mi lehet? A Horus archívum pályázata a Gödöllői Galériában
• Bán András: A forradalom reklámképei A 20-as évek szovjet filmplakátjai a Műcsarnokban
• Kézdi-Kovács Zsolt: Testvérünk, Jarmusch
• Zsombolyai János: Ezer nap fogyókúra
LÁTTUK MÉG
• Bánlaki Viktor: Mit kezdjünk az ördöggel?
• Gáti Péter: A pópa lánya
• Koltai Ágnes: Átlagemberek
• Ardai Zoltán: Éljen D'Artagnan!
• Szkárosi Endre: Önbíráskodás
• Hegyi Gyula: Piszkos munka
• Tóth Péter Pál: Vadlovak
VIDEÓ
• Boros István: A kis-nagy üzlet
TELEVÍZÓ
• Báron György: A zseniális kamasz Kawalerowicz régi filmjei a képernyőn
• Faragó Vilmos: Magándíj, talk-show, aréna Nyári jegyzetek
KÖNYV
• Bársony Éva: Római szalonbeszélgetések
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Kecskeméti Animációs Filmszemle
• Nemessányi Attila: Henri Pialat halálára

             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Piszkos munka

Hegyi Gyula

 

Az ausztrál Piszkos munka, mint kalandfilm, fantáziátlan szorgalommal követi a hasonló amerikai filmek patternjeit. Hét fegyveres férfi lovagol a nyargalászásra csábítóan tágas tájban, vadnyugatinak álcázott „vadkeleti” díszletek közt lövöldöznek egymásra a jobb és rosszabb arcú, de egyként „trigger happy” lövöldöző kedvű fickók: s helyükön vannak a szajhák, szatócsok, gonosz úriemberek és tisztaszívű zsiványok is. A közép-európai néző csak találgathatja, hogy e feltűnő hasonlóságban a hajdani gyarmattartó azonossága, vagy a mai amerikai film-business jó vaskos szorítása a meghatározóbb. A Piszkos munka „egészen olyan”, mint egy átlagos amerikai western – tehát elég jelentéktelen munka, hiszen az átlagos külhoni másolása vajmi ritkán eredményezhet revelációt.

Ha revelációról nem is, revolúcióról mindenesetre említés esik a filmben: a történet azt igyekszik előzetesen jelzett szándéka szerint illusztrálni, miért is kerülte el az ausztrál történelem a forradalmat és a forradalmi változásokat. A Piszkos munka szerint azért, mert a protestánsoknak helyén volt az eszük, a szívük, a puskaporuk és a dinamitjuk, s az álszent-vérszomjas katolikusokkal még idejében leszámoltak, megelőzvén, hogy a kontinensnyi sziget sorsa „holmi pápisták” kezébe juthasson. Nem tudhatjuk, hogy a filmben axiómaként elfogadott alapfeltételezésnek – a katolikusok veszélyt jelentettek Ausztrália békéjére – volt-e bármi történelmi realitása: arról azonban meggyőződhetünk, hogy a messziről mégoly nyugodtnak tűnő tájakon sem volt ismeretlen a belső ellentét, a vallási gyűlölködés. Sőt, a jelek szerint még most is akadnak olyanok, akiket a szegény katolikus bevándorlók „pápista mumusával” lehet ijesztgetni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1985/08 47. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6053