KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

     
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
   1993/november
KRÓNIKA
• N. N.: Odeon
• Kovács András Bálint: Christian Metz halálára
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Filmművészet, nulla év Velence
• Bikácsy Gergely: Az előretolt fényőrség Godard, a félkegyelmű
MAGYAR MŰHELY
• Dániel Ferenc: Aranykor és utóélet A hatvanas évek mozija
• Gaál István: Gazdag pillanatok Részletek egy portréfilmből
• Ozsda Erika: A kis vakond Forgatási riport – képregény
• Kozma György: És mi van, ha mégis erkölcsromboló a mozi? Hamlet és Magenheim

• Gelencsér Gábor: Iskolamozi Beszélgetés Lányi Andrással
KÖNYV
• Kelemen Sándor: Peternák Miklós: Új képfajtákról

• Báron György: Hideg fej, hideg szív, játékos test Ismeretlen ismerősök: Atom Egoyan
1895–1995
• Molnár Gál Péter: Sursum corda A túrkevei angol báró
KRITIKA
• Balassa Péter: Szépen, nyugodtan, egyszerűen Senkiföldje
• Ardai Zoltán: Kifosztott szemfényvesztők A turné
• Turcsányi Sándor: Sózzuk meg a farkát! Live Show
• Hegyi Gyula: Kínai vízum Őszi hold
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: A cementkert
• Báron György: Az örömváros
• Hirsch Tibor: A cég
• Turcsányi Sándor: Gyilkos nap
• Barotányi Zoltán: Felelősségünk teljes tudatában
• Mockler János: Tina
• Tamás Amaryllis: Nyomul a 8. Dimenzió!
• Bíró Péter: Úton hazafelé
• Harmat György: Sliver

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

Peternák Miklós: Új képfajtákról

Kelemen Sándor

 

Mióta a ceruzával, festékkel, ecsettel készített képek mellett megjelentek a fénnyel írt képek, mióta a látható világ többféleképpen leképezhetővé vált az ember közvetlen beavatkozása nélkül, és amióta objektív optikai szerkezetek, képkészítő berendezések csalják csapdába és bírják munkára a fényt, azóta a kép kitört a művészi ábrázolás tartományából, az „új képfajták” megjelenése még inkább a képre, a képről való gondolkodásra fordítja a figyelmet. Peternák Miklós könyvének gondolatmenete egy sajátos kép és fénytörténetbe ágyazódik. A szerző megkülönbözteti a kézzel készített képek korszakát, az optikai korszakot (melyben a fotó: „a természet ceruzája”, a film: „élő kép”, a videó: „maga a valóság”) és a „kezelhető kép” korszakát. Ismeretelméleti, lételméleti asszociációkat is felvillantó alapossággal igyekszik rákérdezni az új képfajták által kialakított viszonyrendszerekre. Az új képfajták révén a térproblémákat időproblémák váltják fel: az új képek az időt teszik valamilyen módon láthatóvá. „A fénykép megállítja, »meghatározatlanná« teszi az időt, a film azt újból elindítja és »meghatározottá« képes tenni” – írja Peternák.

A dolgozat második része a fotográfiára, a filmre, a videóképre, a hologramra, a kompjuterképre alkalmazza az új képfajtákkal kapcsolatos észrevételeket, keresve a bennük rejlő lehetőségeket is. A szerző szerint a kompjuterkép, lévén az első pontosan leírható, lebontható kép, (a programmal pedig ugyanaz a kép tetszőlegesen előállítható és manipulálható) értelmezhetővé teszi a képet a tudományos elemzés, fogalomalkotás számára. Hiszen „imitálni képes az összes képfajta jellegzetességeit. Mintegy képen túli jellege van, ugyanakkor képként érzékelhetővé tesz korábban gondolati vagy elméleti képződményeknek tartott valóságszinteket is.”

Érdemes megállnia ennél a könyvnél mindenkinek, „aki látni akar”, és nem sajnálja a képről való gondolkodásra – az időt.

 

Peternák Miklós: Új képfajtákról; Intermédia – Balassi Kiadó; Budapest, 1993.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1993/11 33. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1292