KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/augusztus
KRÓNIKA
• Kelecsényi László: Nekrológ
• Varró Attila: Nekrológ
WOODY ALLEN
• Csillag Márton: Fűrészporos emlékek Woody Allen
• Horeczky Krisztina: Káoszban a rendet Woody – Allenről – Beszélgetések Stig Björkmannal
• Iványi Zsófia: Az Allen-szindróma Woody a díványon
VERDÁK
• Sepsi László: A félelem országútja Életre keltett autók
• Varró Attila: Autoerotika Dramaturgia négy kerékre
• Kovács Marcell: Koccanások és sikolyok Hajsza az utakon
• Kovács Marcell: Koccanások és sikolyok Hajsza az utakon
MARIO MONICELLI
• Csantavéri Júlia: Sírjunk vagy nevessünk? Mario Monicelli
• Pintér Judit: A boldogulás művészete Beszélgetés Mario Monicellivel
TERMÉSZETFILMEK
• Kovács Kata: Tragikus aranykor Magyar természetfilm
• Sípos Júlia: Madarak és emberek Beszélgetés Csányi Vilmossal
• Győrffy Iván: Vér, veríték, gyötrelem A természetfilm természetrajza
MAGYAR MŰHELY
• Fekete Ibolya: Anyám és más futóbolondok a családból Részletek a játékfilm forgatókönyvéből
MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Muhi Klára: Születésnapok, vége hangulat, női vonal Kecskeméti Animációs Filmszemle
• Palotai János: Kreativitás felsőfokon Magyar animáció
DIGITÁLIA
• Baski Sándor: Közszolgálati kalózok A filmfogyasztás evolúciója 2.
FESZTIVÁL
• Harmat György: Hamu, gyémánt, fehér, piros Gdynia
KÖNYV
• Ruprech Dániel: Egy század dióhéjban Varga Anna: Az 1910-es évek orosz némafilm-kultúrája
KRITIKA
• Szabó Noémi: Végső állomás Harry Potter és a Halál ereklyéi 2.
• Kolozsi László: Elvétenéd, ha elvetetnéd? Varázslatos gladiátorok
MOZI
• Vajda Judit: Blue Valentine
• Tüske Zsuzsanna: Larry Crowne
• Varró Attila: Förtelmes főnökök
• Baski Sándor: Mr. Popper pingvinjei
• Roboz Gábor: Az ördög városa
• Hlavaty Tamás: Rossz tanár
• Sepsi László: Zöld Lámpás
• Lovas Anna: Micimackó
• Forgács Nóra Kinga: Tilva Roš
KRITIKA
• Varga Zoltán: Verdák 2
DVD
• Czirják Pál: Mágnás Miska
• Pápai Zsolt: Anthony Mann két kései filmje
• Nevelős Zoltán: Azután
• Benke Attila: Burrowers – A felszín alatt
• Benke Attila: Burrowers – A felszín alatt
• Varga Zoltán: Egy troll New Yorkban
• Tosoki Gyula: Útmutató házas férfiaknak
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Tilva Roš

Forgács Nóra Kinga

szerb, 2010. Rendezte és írta: Nicolai Lezaic. Kép: Milos Jacimovic. Szereplők: Marko Todorovic (Toda), Stefan Djordevic (Stefan), Dunja Kovacevic (Dunja), Marko Milenkovic (Mare). Gyártó: Film House Kiselo Dete. Forgalmazó: Magyar Hangya. Feliratos. 99 perc.

A kibelezett bori rézbánya holdbéli tájain és a megélhetést csak nehezen (kissé torz kapitalista módon) nyújtó város terein bandázó fiatalok az antihõsei Nikola Le¾aiæ korosztályi hangulatjelentõ filmjének. A szakközépiskolából szabadult Toda és Stefan a legjobb barátok, akik rengeteg szabadidejükben rendre saját magukat filmezik, ahogyan Jackass-féle kunsztok elvégzésével feszegetik a fizikai lét fájdalom szabta határait. A harmadik barát, Dunja csak nyárra érkezik haza Franciaországból, a lány jelenléte a fiatal férfivá érõ srácoknak bebizonyítja, hogy az olyan könnyen vérzõ test mennyivel többet bír ki mégis, mint a lélek. A szerb coming of age moziban a deszkázás és a filmezés ethoszával feldúsított hétköznapok a legnagyobb jó szándék ellenére is nihillé terebélyesednek. Az elégedetlenség, az elvágyódás, az én-keresés és a megvalósulást nélkülözõ, gyanakvó rivalizációt szülõ szerelem adja meg a súlyát a felskiccelt viszonyrendszernek, melynek résztvevõi olyan szociálisan bice-bóca alakok, akik képtelenek kifejezni tulajdon érzéseiket vagy szükségleteiket, bár folyamatosan az önreprezentáció módját keresik a kommunikációs társadalom technikai vívmányai segítségével.

A Tilva Ro¹ a valóságból, a fõszerepeket játszó valódi Toda és Stefan hecceinek internetes videóiból indul ki. A film legnagyobb gyengéje mégis az õszinte érdeklõdés, a kimondott téttel rendelkezõ drámai erõvonal és az azonosulási lehetõség hiánya. Ugyanakkor éppen ez a hiányosság gondolkoztat el. Intim megvilágításba helyezett kamaszdráma folyik a vásznon, amit félresikerült gesztusokból kell megérteni, vagy nincs is ott semmi? A felnõtté válás sztorija ez, ami megmutatja, hogyan huny ki a tinédzserkor aranyos nyári fénye, vagy csak kliséket látunk? A Tilva Ro¹ iránytalansága talán éppen a fiatalkori koncepciótlanság hiteles krónikája – ennek eldöntése tulajdonképpen ráhangolódás kérdése.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/08 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10739